26 maj 2013

Hemmagjorda burgare på högrev



Gudagott!!! Efter tips på olika receptsidor att mala ner högrev för att få till den där perfekta hamburgaren, var jag bara tvungen att testa, och ja...det var helt otroligt gott. Det jag gillade mest var, förutom smaken, också att jag kunde mala köttet två gånger och få färsen sådär fin :-) Sedan är det ju himla trevligt att ha total kontroll över innehållet...

Har du ingen köttkvarn, har jag också fått tipset om att använda matberedare, men då behöver du skära bort lite hinnor först (det gjorde vi ändå).



Såhär gjorde vi:
Återigen är det lite svårt att skriva ner mängder då det beror lite på egen smak, jag skriver därför ner smaksättningar men mängden får du anpassa själv.

  • färs på högrev
  • 1 ägg
  • salt och peppar
  • Heinz hot sause - Chipotle/vitlök
Blanda ihop och låt stå en stund för att "gosa till sig". Forma till lagom stora burgare och stek dem på medelhög värme tills de är på gränsen till färdiga. Låt burgarna vila i folie i ca. 5 minuter så är de sedan helt perfekta.

Topping
  • Friscobröd, lite rostade i ugnen
  • dressing 1: lätt creme fraiche, vitlök, salt och peppar
  • dressing 2:  färska tomater, Heinz - chipotle/vitlök, färska örter, olivolja, salt, peppar och lite socker. Mixa sedan ihop allt till lagom konsistens.
  • valfri ost
  • strimlad sallad
  • tomat
  • gurka
  • strimlad lök 

Tillbehör
  • morotsstavar, och/eller
  • klyftpotatis


Något att prova på grillen kanske?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar