2 mars 2013

Pasta med tomatkompott, mozzarella och basilika


En snabb och enkel pastarätt som funkar lika bra till vardags som fredagsmys. Ett glas rött till är nog det absolut bästa men detta fanns inte hemma denna gång så vi tog lite vitt istället. Inga konstigheter med receptet utan jag tog egentligen bara mitt vanliga recept på tomatkompott, bytte ut timjan mot basilika, serverade med pasta och toppade med mozzarella och basilika. Tada! 

För dig som vill ha en lite mer ingående beskrivning så kommer receptet här:

  • spagetti (Jag använder alltif Barilla, är helt klart godast)
  • 2 st mozzarella, delade i bitar
  • basilikablad
Tomatkompott
  • ca. 6 hackade tomater
  • 1 stor gul lök, strimlad
  • färsk basilika, strimlad
  • 1,5 msk olivolja
  • 1-2 msk krämig balsamvinäger (crema di balsamico) alt. ca. 2 msk balsamvinäger + lite socker
  • salt och peppar
Gör tomatkompotten först; ringla olivolja i en ugnsform, lägg i de hackade tomaterna, löken och basilikan. Ringla över lite mer olja, balsamicon, salta och peppra. Tillaga i ugnen, 200 grader varmluft, i ca. 20-30 minuter, rör om någon gång om det behövs. 

Medan kompotten är inne i ugnen kokar du spagettin al dente och tärnar mozzarellan. När allt är färdigt serverar du med ett glas rött. 


Hoppas din kväll varit fin, för det har min :-) Vad säger vi då om mellon? Ja, Danny börjar verkligen att bli mer avslappnad och jag tycker att han är riktigt bra nu, kul! Gällande låtarna så tycker jag faktiskt att mellanakterna är klart bäst. Inga av det tävlande låtarna har väl direkt gjort  något intryck på mig men om jag får gissa så tror jag att Ralf tar hem det. Vad tror du?



4 kommentarer:

  1. Anton Anton Anton!
    "You´ve got me
    Begging, begging
    Got me begging for more"

    ..kan tänka mig State of Drama också!
    Igår lagades det Cowboy-soppa här, tack för receptet! Supergott :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, har förstått att Anton är en stor favorit hos många och visst, jag tycker väl att låten är helt ok men så himla trist att han inte sjunger så mycket själv bara.

      Kul att du gillar cowboysoppan, borde göra den själv snart igen.

      Hoppas det går bra med lägenheten och allt, himla kul <3

      Radera
  2. Jag kan hålla med, men han dansar desto bättre!

    Så underbart, som jag väntat, och äntligen blev det verklighet när jag precis gett upp. Jag vägrade köpa något nytt till den gamla lyan eftersom jag tänkt flytta snart. Men dagen innan erbjudandet köper jag nya gardiner till köket, det var det som gjorde det! Synd att jag inte gjorde det tidigare! ;) Nu blir det Vasastan i maj om ni kommer och sover över, hoppas det känns tryggare <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att du inte tänkte på det ;-) Jätteroligt Sara! Verkligen! Och ja, vi kommer ju gärna. Kram!

      Radera