8 augusti 2012

Ugnsstekt torsk med mandelpotatis och asiatisk sallad


I min jakt efter lite nya recept snubblade jag över detta recept på asiatisk sallad i tidningen Mat Magasinet. I tidningen serverades den till lax men jag tog torskfilé istället. Ugnsbakade torskfilen med lite salt och peppar och smör (som jag öste över fisken lite då och då) tills den var precis färdig. Jag höll ordentlig koll då jag fullkomligt avskyr överstekt torsk! Du märker att den är färdig när den känns fast och precis trillar isär när man trycker lite lätt på den.

Asiatisk sallad
  • 1 gurka, urkärnad och strimlad
  • 1 fänkål, strimlad
  • 2 salladslökar, strimlade
  • 3 morötter, hyvlade med osthyvel eller skalare
Dressing:
  • 1 liten vitlöksklyfta, pressad
  • 2 tsk sesamolja
  • 0,5 msk fisksås (jag tog lite mindre)
  • 1 msk olivolja
  • 1 tsk ingefära, finriven
  • rivet skal och saft från 1 lime
  • 1 tsk socker
Lägg alla strimlade grönsaker i en skål. Vispa samman alla ingredienserna till dressingen och häll över grönsakerna, låt stå en liten stund innan servering. 

Lägg salladen i botten och toppa med fisken och en citronskiva, servera med kokt mandelpotatis och en klick gräddfil. (Gräddfilen kan absolut uteslutas.) Väldigt fräscht och gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar