24 mars 2012

Tapaskväll

Igår var det dax för tapaskväll och inte ett enda kort tog jag, det föll helt bort! Men det var supertrevligt och precis vad jag behövde :) Jag gjorde det ganska enkelt för mig då jag mest hade kalla saker som jag bara behövde lägga upp alt. bara fixa till en smula men detta serverades:

  • fuccacia (se recept under etiketten bröd)
  • vitlöksfyllda oliver som jag bara marinerat med lite olivolja och provencaliska kryddor
  • ett fat med serrano, mozzarella, ruccola och melon (jag tog galiamelon, tycker den är jättegod)
  • klyftpotatis med aioli, "tomatbarbecuesås" och soltorkadetomatersås/dressing (felix)
  • chevre-toast toppat med solrosfrön och honung
  • bruchetta med tomat- och basilikaröra
  • kycklingbitar (marinerade och ugnsbakade)
  • räkor
Här kommer recepten...

Aioli med smak av chili:
(inspirerats av Jamie Olivers recept men gjort min egna variant med inte riktigt så mycket olja)
Jag använder min kitchen-aid med visp när jag gör aioli, tycker att resultatet blir bättre då samt att det är så himla jobbigt att vispa så länge ;) Aioli görs ju, precis som med majonnäs, under konstant  omrörning för att den inte ska skära sig.  
  • 1st äggula
  • 1tsk dijonsenap
  • ca. 1dl olivolja
  • ca. 2dl rapsolja
  • 1 klyfta pressad vitlök
  • citronskal från 1st citron
  • 1msk citronsaft
  • salt och svartpeppar
  • sambal oelek (ca. 1 tsk)
Vispa ihop äggulan och dijonsenapen och droppa sedan i olivoljan under omrörning. Fortsätt att vispa och tillsätt rapsoljan men nu kan du börja hälla i den, dock väldigt långsamt. Här får du variera oljemängden lite efter smak beroende på hur stabbig du vill ha aiolin. När du känner dig nöjd med koncistensen tillsätter du kryddorna (sambalen kan uteslutas), lite i taget. Smaka av och tillsätt ev. mer vitlök, citron, salt och peppar.

Tomatbarbecuesås:
  • 1dl chilisås
  • 0,5dl salsasås
  • salt och peppar
  • 1tsk liquid smoke
Blanda ihop och låt stå en stund innan servering.

Chevretoast:
  • formfranska
  • bordsmargarin
  • chevré-ost
  • solrosfrön
  • honung
  • ruccola
Tryck ut runda bitar ur formfranskan med ett glas. Smöra ena sidan med bordsmargarin och sätt in i ugnen på 200 grader varmluft. När brödet fått lite gyllenbrun färg är det färdigt. Skär bitar av chevré och lägg en på varje brödbit, toppa med solrosfrön och ställ in i ugnen igen. När chevrén smält en aning  och brödet fått fin färg, kanske efter 3-5 minuter (men det kan ta längre tid), tar du ut dem och ringlar över honung och toppar med ruccola. Serveras varma.

Bruchetta med tomat- och basilikaröra:
  • skivor av ljust bröd
  • olja
  • vitlök
  • tomater
  • basilika
  • salt, svartpeppar och lite, lite socker
Gör en röra på hackad tomat och hackad basilika (anpassa mängd efter egen smak), tillsätt lite socker, salta och peppra och låt stå en bra stund. Ringla oljan över brödskivorna och rosta dem i ugnen tills de fått fin färg. Gnid in brödskivorna med en lite vitlök. Toppa med tomatröran.

Kycklingbitar i ugn:
  • Strimlad kycklingfilé
  • olja
  • soja
  • pressad vitlök
  • bitar av citron
  • salt och peppar
Bland ihop en marinad av olja, soja och kryddorna och lägg ner kycklingen. Marinera en stund. Lägg sedan ut kycklingbitarna på i en ugnsform och häll över lite av marinaden. tillaga dem i ugnen tills de blivit genomstekta. Ta ut och servera. Alternativt kan du frysa in dem och tina upp dem lagom till servering.

Och till detta drack vi vitt vin alt. rosé. 
Om ni vill ha tips på ett gott rosévin så rekommenderar jag detta starkt (kostar 200kr):


Idag har jag varit barnvakt en kort sväng åt en riktig lite goding och vi tog en långpromenad i detta underbara väder! Solen gör verkligen underverk åt humör och energi :) Sedan intogs en god brunch på lite rester från gårdagen med en stor kopp kaffe ute på balkongen, lovely! Ikväll blir det middag här hemma med goda vänner, fläskfilé och bulgursallad står på menyn. Recept kommer senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar