10 mars 2012

Minismörgåstårta

Gjorde minismörgåstårtor till förrätt och det blev hellyckat :) Blev inspirerad av en förrätt i "Halv åtta hos mig" men gjorde min egen variant...

Gjorde med olika smak då Johan inte tycker om rökt lax och jag var supersugen på det.

Jag tryckte ut bottnar ur formfranska med ett glas, 3st/portion och sedan fyllde jag varje minitårta med två olika röror.

Bottenlagret gjorde jag samma på bägge:
Till 2st
  • Ca. 1 msk färskost med smak av pepparrot
  • Ca. 3 tunna skivor hackat hamburgerkött
  • Ca. 1msk lätt crème fraîche


Bred på nedersta botten och lägg på mittenbotten.

Därefter gjorde jag en röra till Johans tårta:
  • 0,5msk Philadelphia
  • 0,5 msk lätt crème fraîche
  • 1st skiva kallrökt skinka
  • Strimlad basilika
  • Salt och peppar


Till min tårta:
  • 0,5msk Philadelphia
  • 0,5 msk lätt crème fraîche
  • 0,5-1 msk hackad kallrökt lax
  • Peppar


Blanda ihop ingredienserna till någon av fyllningarna och bred ut på mittenbotten, lägg sedan på översta botten.

Rör sedan ihop:
  • 1 msk Philadelphia
  • 1 msk lätt crème fraîche
  • Salt och peppar


Bred denna kräm runt om tårtan och täck sedan med plasthölje och låt den stå och "gosa" till sig lite. Garnera sedan med valfri garnering. Jag hade bland annat. Slätbladig persilja, kallrökt skinka, apelsin eller citron, gurka, tomat, lök och physalis. Gott, gott, gott!!

Till huvudrätt blir det en god köttbit med sallad, och Johan får potatisgratäng oxå...mmmmm ;) Bilder och recept kommer nog imorgon för snart börjar finalen! Vi struntar i efterrätten och tar den imorgon. Fixar lite popcorn och chips istället, hör ju liksom till när det är melodifestival. Det gäller att prioritera :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar