10 mars 2012

Helstekt kyckling med citrongräs, lime och chili

En enkel och jättegod rätt, ja...det är nog min absoluta favorit faktiskt! Jag tillagar den i lergryta då jag tycker att det är så himla smidigt, kycklingen sköter sig själv, den blir saftig och jag behöver inte tillföra något extra fett alls :) det går självklart lika bra att tillaga den i en ugnsform men då måste du pensla den lite då och då med en blandning av smör&rapsolja (alt. flytande margarin) och soja....och kanske lite salt, peppar och finhackad chili!?

Kyckling:
  • hel kyckling
  • 1 fpk citrongräs
  • ca. 2 lime
  • ca. 3 röda chili
  • ca. 2 msk soja
  • ca. 1,5 dl vatten
Sås:
här får du variera mängderna efter smak samt beroende på hur mkt sky du har
  • skyn från kycklingen (ca. 2dl)
  • lätt creme fraiche (ca. 2 msk)
  • matlagningsgrädde (ca. 0,5-1dl)
  • hönsbuljong (ca. 0,5 tärning)

Sätt kycklingen i lergrytan. Krossa citrongräs, dela lime och chili i stora bitar. Fyll kycklingen med detta och lägg även lite runt om, ringla över soja och häll på vattnet, salta och peppra. Ställ in lergrytan i mitten av ugnen på 200 grader, varmluft, och låt den stå i ca. 1,5h, gärna längre. Ta sedan ut den och låt stå i ca. 10 minuter innan du skär upp kycklingen för servering. 

Under tiden brukar jag göra såsen. Jag blandar då alla ingredienser och låter såsen koka upp, färdigt! Såsen har en tendens att bli lite sur pga all lime så jag brukar använda en större mängd matlagningsgrädde än creme fraiche för att tona ner de smakerna en aning. Dock ska den vara lite sur tycker jag, det passa fint till denna rätt!

Som tillbehör serverar jag alltid hasselbackspotatis (men ris är säker också jättegott) och papayasallad är ett måste!

Sallad:
  • hackad papaya
  • limesaft
  • strimlad isbergssallad
  • hackad ruccola
  • hackad gurka
  • finhackad rödlök
  • delade körsbärstomater
  • hackad slätbladig persilja
  • olivolja
  • flingsalt
Hacka papayan och pressa över lite limesaft och låt stå medan du skär upp övriga ingredienser (hade ingen lime kvar så det fick bli citron denna gång). Johan (sambon) läste någonstans att citrus tar fram den söta smaken i papayan så vi provade och gillade resultatet. Blanda sedan ihop alla ingredienser och ringla över lite olivolja och krossat flingsalt. Jättegott!! Detta är en sallad som jag tror funkar till det mesta egentligen, som fisk, kött och grillat såklart men framför allt till denna rätt.

Idag har vi haft en lugn och skön morgon, lördagar är nog den bästa dagen tror jag, jag sov till kl. 10!! Åt en god frukost med äggröra och de självklara tillbehören finn-crisp. Ni som följer denna blogg börjar nog se ett mönster gällande dessa delikata bröd/kex/rån och ja, det  kanske verkar lite tråkigt med så lite variation men de är ju så j..kla goda!! 

Efter frukosten blev det stavgång och nu har jag blivit sittandes här (har fått skriva detta inlägg två gånger då jag på något sätt lyckades med det omöjliga att helt radera ett färdigt inlägg!!) men men, så kan det vara.

Ska strax bege mig ut en sväng. Ska handla lite inför kvällen middag (i och med att kalaset flyttades till nästa vecka så blir det nu trerätters) och njuta lite av solen :)

Ha en underbar lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar