11 mars 2012

Grattis till Johan <3 ...och så lite recept ;)

Ett stort grattis till Johan som fyller år idag! Blir en lugn dag som avslutas med kalas hos Johans systerson som också fyller år :) ...men på fredag tror jag bestämt att vi går till Mumma och firar lite och på lördag blir det kalas!

Gällande gårdagens varmrätt så gjorde vi det ganska lätt för oss, ibland kan det ju vara så himla gott med bara en god köttbit och ett glas vin. Till detta gjorde vi en sallad med honungs och senapsvinägrett och Johan fick potatisgratäng till oxå.

Jag skippade gratängen då den kändes överflödig efter den goda förrätten (se gårdagens inlägg), samt att det kändes onödigt att proppa i sig de överflödiga kalorierna (prioriteringar som jag måste göra pga av min vikt).

Igår provade vi "minutbiff", ett nötkött vi inte provat förut. Vi var dock inte så imponerade då det blev en aning segt men god smak absolut. När jag ska servera en bit nötkött kryddar jag den aldrig speciellt mkt, bara salt, peppar och cayenne. Jag låter alltid köttet stå framme en liten stund och då brukar jag krydda på med peppar och cayenne så att det får stå och gotta till sig lite. Precis innan stekning saltar jag och sedan bryner jag det ganska snabbt på bägge sidor, varefter köttbiten får vila en stund. Inga konstigheter, säker så som de flesta gör :)

Potatisgratäng:
När jag gör potatisgratäng gör jag det så enkelt för mig som möjligt...
En riktig kaloribomb men jag tycker faktiskt att det blir som allra godast när man har vanlig vispgrädde i gratängen.
  • potatis
  • vispgrädde
  • salt och peppar
  • ev. vitlök
  • ev. riven ost
Skiva potatisen och fördela i en smord ugnsform (beroende på form kanske du inte ens behöver smörja). Varva potatisen med salt och peppar och häll sedan på vispgrädde upp till ca. 3/4 av potatismängden. Om du vill ha vitlök i brukar jag riva ner den i en del av grädden först och sedan hälla på, ibland blandar jag sedan runt allt i formen och fyller på med sista grädden. Sätt in gratängen i mitten av ugnen på ca 175 grader varmluft och gratinera tills potatisen är färdig. Därefter toppar jag, ibland, med riven ost och låter den stå i ugnen till den fått fin färg. Voila! Jag kan tycka att det blir en godare gratäng om du gratinerar den på lite lägre temperatur och då har den inne lite längre istället, ibland har annars vispgrädden en tendens att skikta sig lite.

Honung och senapsvinägrett:
Mängderna får du anpassa efter tycke och smak men jag gör nog ungefär såhär, tror jag
  • 1 del rapsolja
  • 1 del balsamvinäger
  • 0,5 del senap
  • 0,5 del honung
  • ev. salt och peppar

Till middagen igår drack vi detta ljuvliga vin, en riktig höjdare!

Gällande melodifestivalen tyckte jag att den var riktigt bra, ett starkt startfält trots allt och en värdig vinnare. Höjdpunkten för mig var Sarah Dawn Finers sketch från Baku, klockren! Och underbart roliga Gina...älskar omotiverad humor :)

Ha en fin söndag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar