25 mars 2014

Godaste, frasigaste våfflorna!



I takt med vårens antågande (den bästa årstiden!!) och att solens strålar varje dag så envist skiner in genom mina (alldeles för smutsiga) fönster, börjar jag känna att inspiration och tid finns till att börja blogga lite smått igen och vilken dag är väl bättre att börja på än denna; Våffeldagen! ...och ok, jag vet...det finns så oerhört många olika recept och varianter på våfflor men för mig så är det detta recept som gäller varje gång! Goda, frasiga våfflor :-)

  • 250g margarin
  • 500g vetemjöl
  • 0,25dl bakpulver
  • 4 dl mjölk
  • 5 dl vatten

Smält margarinet och låt det svalna. Blanda sedan mjöl och bakpulver i en skål. Blanda ihop mjölk och vatten i en annan skål. Vispa ner torrvarorna i vätskan till en jämn smet, häll sedan i margarinet och vispa till en jämn smet. Grädda och servera med sylt, grädde/glass och bär. Mina favorittillbehör är grädde/hjortronsylt eller, som på bilden, jordgubbsylt/grädde/färska bär...mmmmm!




Men om jag nu, mot förmodan, skulle prova på något nytt ;-) så låter dessa två varianter riktigt goda:
  • Bakverk och Fikastunder, www.femme.se/bakverkochfikastunder, tipsar om att ha i brynt smör i våffelsmeten och då jag älskar smaken av brynt smör blev jag himla sugen på att testa det.
  • Made by Mary, madebymaryblogg.blogg.se, gjorde Potatisvåfflor med Räk- och Dillröra, vilket låter helt underbart gott! 


Se nu till att äta lite våfflor idag och ha en fin dag i solen <3



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar