12 januari 2014

Hemmagjord pasta; grundrecept - på mitt vis :-)


Ok...jag vet att jag har lagt ut ett recept tidigare på hemmagjord pasta. Efter att ha gjort detta några gånger har jag såklart ändrat och fixat till det lite så att det passar min egen smak bättre. Jag har också fått till en bättre mängd som passar för ett hushåll med två personer. Denna mängd räcker till ca. tre personer, eller två personer + en matlåda :-) Så är ni fler är det ju bara att dubbla mängden.

Ingredienser

  • 250g vetemjöl
  • 2 ägg
  • ca. 1 msk olivolja
  • 1 nypa flingsalt
  • vatten, tills pastan fått rätt koncistens (någon matsked)

När jag gör pasta använder jag alltid min KitchenAid så slipper jag allt kladd. Lägg alla ingredienser utom vattnet i bunken och börja arbeta ihop till en deg. Tillsätt lite vatten i taget tills degen börjar gå ihop till en klump, den ska vara fast men ändå mjuk och medgörlig (men inte kladda). Nu kan det fortfarande ligga lite torra ingredienser i botten av bunken. Stäng av din assistent och arbeta ihop det sista för hand till en klump som du sedan täcker med plastfolie och låter vila i kylen i minst 1h. Efter det är den sedan redo att bakas ut till valfri pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar