25 augusti 2013

Hemmagjord pasta, grundrecept


I födelsedagspresent fick jag något som jag suktat efter länge...en pastamaskin! Att göra pasta var heller inte så fasligt svårt om jag hade trott. Jag använde mig av det allra enklaste av recept med mjöl, ägg och lite vatten för att få till en fin konsistens. Jag är också fullt medveten om att det antagligen blir bäst med något specialmjöl men jag hade inte det hemma och var så himla sugen på att testa så det fick bli pasta på vanligt vetemjöl, vilket funkade toppen :-) Jag gjorde enligt konstens alla regler och knådade för hand men i ärlighetens namn så blev det rätt kladdigt så nästa gång tror jag att jag provar med maskin, för ja...det blir färsk pasta fler gånger i detta hushåll kan jag meddela :-)

Grundrecept
  • ca. 500g vetemjöl
  • 4 ägg
  • ev. lite vatten eller lite mjöl för att få till rätt koncistens

Blanda ihop mjöl och ägg till en jämn och fast, men ändå smidig/elastisk deg. Om degen är för lös, tillsätt lite mer mjöl. Tillsätt lite vatten om den är för torr. En bra deg fastnar inte på fingrarna. Täck sedan degklumpen med plastfolie och låt den vila i 1h i kylskåpet.

Därefter tar du ut degen och bakar ut den till önskad pastasort. Baka ut en lite bit i taget; Platta ut degbiten och dra den sedan genom den tjockaste inställningen på pastamaskinen, vik ihop den och upprepa proceduren ca. 4 gånger innan du minskar tjockleken. Mjöla båda sidor avdegen lite lätt och kör igenom degen på en lite tunnare inställning. Nu ska du INTE vika den mer. Efter varje gång kan du nu minska tjockleken ytterligare tills du fått till ark i önskad tjocklek.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar