23 maj 2013

Ramslökssoppa med pestosnurror



Ramslöksfrossa just nu, jag vet, men då jag precis fått upp ögonen för denna fina lilla växt är jag lite frälst just nu....den är ju så himla god!! I söndags blev det denna rätt till lunch och då det finns så oändligt många recept på ramslökssoppa gjorde jag mitt egna av det som fanns hemma. Resultat; lätt att göra, supergod och mycket  smakrik! :-) 

  • 5 st små potatisar, skalade och tärnade
  • 1 st gul lök, finhackad
  • smör eller margarin till stekning
  • salt och peppar
  • 1 st vitlöksklyfta, riven
  • 2-3 dl vitt matlagningsvin
  • 2/3 grönsaksbuljongtärning
  • ca. 2-3 msk kalvfond
  • ca. 3 dl matlagningsgrädde
  • ca. 2 dl vatten
  • 1 stor bunt ramslöksblad, avsköljd och strimlad
  • några hela ramslöksblad samt två blomknoppar (om du har) till topping


Låt löken och potatisen svettas i smör en stund tillsammans med salt och peppar. Tillsätt sedan vitlöken och rör om. Efter en liten stund häller du sedan i vinet, buljong och fond och låter allt koka ihop på lägre värme under lock. Efter ca. 5 minuter tillsätter du matlagningsgrädden och vattnet och kokar sedan soppan tills potatisen är färdig, även nu på lägre värme och med lock. När potatisen är färdig drar du av soppan från värmen, tillsätter ramslöken och rör om, varefter du mixar ihop soppan med en stavmixer tills den blivit slät. Lägg ner de hela ramslöksbladen samt blomknopparna i en varm stekpanna med lite smör och låt de bli mjuka, vilket tar typ 2 sekunder. Häll upp soppan i djupa tallrikar och toppa med några blad och en blomknopp. Servera med något gott bröd eller pestosnurror.



Pestosnurror
Receptet har jag hittat hos Victoria på Matplatsen, en superfin och mysig blogg som jag vet att jag tipsat om förut men det tål att göra igen :-) Jag gjorde dock en liten egen variant:
  • 1 ark smördeg, tinad
  • pesto, gärna ramslökspesto men jag tog vanlig och det är supergott!
  • riven parmesan

Smöra ut ett tunt lager pesto på ett smördegsark,  strö över ett lager med riven parmesan. Rulla ihop och skär i tunna skivor som du lägger ut på en bakplåtspapperskädd plåt. Riv över lite mer parmesan och grädda i ugnen på 200 grader varmluft tills de fått fin färg.






2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jättekul med goda ramslöksrecept MEN min fråga är förstås - om man nu har en himla massa torkad ramslök - hur mycket skall man då ha i dina recept?

    sommarhälsningar
    Gullan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gullan! Välkommen hit :-)
      Jag har faktiskt aldrig torkat ramslök så jag vet inte riktigt, upplever du att de blir mer koncentrerade i smaken efter torkning?? utifrån det kan du ju kanske anpassa mängden lite? Tyvärr så får du nog helt enkelt prova dig fram och ta i lite i taget, varefter du smakar av. Önskar att jag hade ett bättre svar.
      Rekommenderar du att torka ramslök? Det kanske vore något inför nästa säsong :-)

      Ha det så bra!
      Hälsningar Jenny

      Radera