20 januari 2013

Toast med philadelphiakräm och kallrökt skinka


Förra söndagens middag var egentligen inte tänkt att vara en trerätters men när jag ändå stod där i köket och hade gjort philadelphiabullarna till efterrättsfikat så kändes det liksom roligare att göra det fullt ut. :-) Dock gjordes inget avancerat utan med enklast möjliga medel blev det denna toast. Är lite svårt att skriva ner mängderna på röran utan där får du anpassa efter antal personer själv...

  • formfranska, stansa ut cirklar med hjälp av ett glas
  • smör att steka brödet i

Philadephiakräm
  • 1 del philadelphia
  • 1 del creme fraishe
  • finhackad röd lök
  • salt och peppar

Topping
  • en bit god skinka, jag använde kallrökt
  • basilikablad

Stek brödskivorna i smör. (Detta gör jag alltid när jag ska göra förrättstoast, brödet blir så himla gott och kan stekas långt i förväg med lika fint resultat.) Rör ihop alla ingredienser till krämen och låt den stå en stund för att gotta till sig. Lägg sedan en klick på varje toastskiva. Toppa med skinka och basilika. Voila!

En god och, framförallt enkel förrätt. Philadelphiakrämen använder jag mig mycket av i olika smårätter, perfekt för bufféer; 

  • småsnittar: crostini med en klick kräm och en tomatklyfta
  • "Dippkupol": låt krämen stå i en plastfolieklädd skål, under press över natten. Vänd den sedan upp och ner och dekorera med något gott tillbehör. Servera med tacochips, crostini eller liknande. obs! viktigt är då att använda vanlig creme fraishe, INTE lätt creme fraishe, så att röran blir riktigt fast.
  • Som fyllning i smörgåstårta. Här kan det dock vara gott att använda lätt creme fraishe så att krämen blir lite mer lös och håller tårtan saftig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar