4 januari 2013

Gazpacho


Jag har ätit Gazpacho en gång tidigare på en tapasrestaurang i Stockholm och blev då riktigt positivt överraskad av att det var så gott som det faktiskt var. Sedan dess har jag alltid tänkt att jag skulle försöka mig på det hemma men det har känts så krångligt att jag bara har struntat i det. Ja...tji fick jag, för svårt var det då rakt inte och riktigt, riktigt gott. Det finns ju säkert olika varianter på denna rätt och vi hämtade inspiration från recept.nu. Såhär gjorde vi:

Till 5st små portioner (ikea-ljushållare)
  • 1 skiva vitt bröd 
  • 1 st vitlöksklyftor, skivad 
  • 2-3msk olivolja 
  • ca. 250g tomater 
  • 0,5 röd paprika 
  • 0,5 gurka 
  • 0,5 gul lök (originalreceptet sa röd lök men det hade vi tagit slut på) 
  • 1-2 msk vitvins vinäger (smaka av med 1msk först och tillsätt ev. lite extra)
  • salt, svartpeppar 
Topping
  • brödkrutonger 
  • olivolja
  • basilikablad

Dela alla ingredienser i mindre bitar och lägg i en matberedare alt. mixer. Mixa ihop allt och ställ in i kylen över natten. Soppan ska vara riktigt kall vid servering så någon timma innan servering ställer du in soppan i frysen så att den nästan börjat frysa till när det är dags för servering. Rör om ordentligt och häll upp i serveringsskålar, toppa med brödkrutonger, några droppar olivolja och ett basilikablad. Supergott och väldigt fräsch. Perfekt till tapasbordet, eller som lunch en varm sommardag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar