28 december 2012

Krämig laxpasta


För att ta tillvara på alla laxrester från julbordet slängde jag ihop en krämig pastarätt. Inspirerad från en rätt min mormor serverade för många år sedan. Grunden är egentligen bara pasta, vispgrädde, lite rökt lax och klippt gräslök...så enkelt men sååå gott. Jag gjorde dock såhär:

  • valfri pasta, jag tog tagliatelle då jag tycker att det är godast till denna rätt
sås:
  • 1-2dl vipsgrädde
  • malen svartpeppar
  • finhackad kallrökt lax
  • finhackad gravad lax
  • riven pepparrot (behövs inte)
  • varmrökt lax
topping:
  • Hela skalade räkor
  • strimlad purjolök

Under tiden du kokar pastan, kokar du även upp grädden med lite svartpeppar. Låt grädden koka ner lite så att den bli lite krämigare. Dra av kastrullen och tillsätt pepparrot, den kallrökta samt gravade laxen och rör om. Häll av pastan, som du ska koka lite hårdare än al dente, och häll upp den i en form/serveringsfat. Häll sedan över såsen och den varmrökta laxen. Rör om och låt detta stå en liten stund under folie. Innan servering toppar du med lite mer nymalen svartpeppar, räkor och strimlad purjolök.



En god rätt att bryta av all julmat med, perfekt då den slukar mycket av laxresterna från julbordet, samt att den är färdig på ca. 10 minuter....perfekt enligt mig! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar