23 december 2012

Janssons frestelse....


...är väl ingen riktigt favorit OM jag inte gör den själv förståss :-) Då får jag ju den precis som jag vill och då jag inte är något stort fan av ansjovis är det här jag snålar lite. Jag använder bara några stycken filéer och dessa delar jag i ytterst små bitar. Det jag dock gillar är sältan från spadet så detta använder jag desto mer genom att blanda spadet med vispgrädden innan jag slår över det i formarna.

Ingredienser:
3 små folieformar, svårt att skriva mängder på potatisarna 
  • potatis, skalad och strimlad fint
  • ca. 2 gula lökar, finhackade
  • ansjovis, i liten burk
  • salt och svartpeppar
  • vispgrädde + matlagningsgrädde (blanda mängderna som du vill eller använd bara vispgrädde. Jag blandar bara för att jag tycker att det blir lite för mastigt annars)
  • ströbröd
Sätt ugnen på 150 grader, varmluft. Blanda ihop potatis och lök och fyll halva formarna med detta, salta  och peppra (mycket peppar). Dela ansjovisfiléerna (inte alla...om du inte tycker om mycket ansjovis förståss) i små bitar och fördela på potatis-/löklagret. Toppa med mer potatis och lök, salta lite till och peppra lite mer. Blanda ansjovisspadet med en del av grädden och fördela jämt i formarna. Fyll sedan upp med grädde till formarna är fyllda ca 3/4 med vätska. Tillaga i ugnen, hellre längre tid på lägre värme än kortare tid på högre värme. När potatisen börjar att mjukna tar du ut gratängerna och strör på lite ströbröd, ställ sedan in dem igen och tillaga tills potatisen är färdig och ytan är gyllene, knaprig och god.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar