30 november 2012

Kycklinggratäng med sweet-chili


Blev bjudna på denna underbart goda rätt när vi var i Norge sist. Hur gott som helst! Tiggde till mig receptet från Emma så här kommer det:

Ingredienser för 4 personer
  • ca 700 g kycklingfilé
  • 2 paket bacon
  • 1 paprika i valfri färg
  • 1 chicken fond du chef (Jag tog vanlig kycklingfond)
  • 1 vitlkösklyfta
  • 3 dl matlagningsgrädde
  • 1 dl creme fraiche
  • 50 g naturell philadelfiaost
  • 1 dl sweetchilisås
  • Salt Svartpeppar
  • 3 dl smakrik ost 

Sätt ugnen på 200 grader. Dela kycklingbitarna i mindre bitar, bryn dem och krydda med salt och svartpeppar. Klipp bacon i små bitar och fräs, låt rinna av på hushållspapper. Lägg kycklingbitarna i botten på en smord ugnsform och strö över baconbitarna. Hacka paprika och lägg över kyckling/baconlagret. Blanda creme fraiche, grädde, fond, sweet chilisås, philadelfiaost och den pressade vitlöksklyftan i en kastrull. Om du använder Fond du chef ska denna blandning värmas upp, inte koka (för att fond du chef ska smälta), detta behövdes inte när jag använde vanlig fond utan då blandade jag ihop allt i en bunke utan att värma. Slå såsen över kycklingen och toppa med riven ost. Gratinera mitt i ugnen ca 15-20 minuter, tills det fått fin färg.



Till detta blev vi serverade färsk pasta, såå gott! Ja, så gott att jag var tvungen att laga den bara någon dag efter att vi kommit hem också. Då serverades gratängen med vanlig spagetti och en god sallad.

Tack snälla Emma för receptet på en supergod rätt! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar