22 oktober 2012

Stekt fläsk med löksås


Älskar denna rätt!! Husmanskost när den är som bäst :-) ...och lätt att göra också, vilket ju alltid är ett stort plus för mig.

Inga konstigheter egentligen; koka potatis, stek fläsk knaprigt och gör en enkel sallad på blandade blad och strimlad röd lök...det enda som kräver en lite (med betoning på LITE) större ansträngning är såsen. En löksås ska, för mig, innehålla finhackad gul lök och ha en ljusbrun färg...ingen strimlad lök i vit sås, det är ett stort nej! Även om många gillar det så funkar det inte för mig. ;-)

Löksås:
  • Stekfettet från fläsket, det som blir kvar i pannan
  • Finhackad gul lök, mängd efter smak (jag tar alltid mycket)
  • Matlagningsgrädde, ca 2,5dl
  • Vispgrädde, ca 0,5dl
  • Kalvfond, någon matsked
  • Soja, litegrann (mest för färgens skull)
  • Salt och peppar, inte säkert att salt behövs


När du stekt färdigt fläsket tar du upp det ur pannan och tillsätter sedan löken istället. Låt löken stekas en stund, varefter du tillsätter övriga ingredienser och låter såsen koka upp. Smaka av och anpassa mängderna lite så att den blir perfekt för just dina smaklökar. Färdigt!

Anledningen till att jag använder lite vispgrädde i är dels på grund av att det blir så mycket godare smak samt att den reder av såsen så fint. Att bara tillsätta vispgrädde blir alldeles för mastigt för mig och det är inget som min mage gillar, så många gånger gör jag just såhär. Då får jag det bästa av två världar; god smak och fint redd sås samtidigt som den inte blir för mastig/flötig. Perfekt :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar