9 september 2012

Stekt schnitzel med "snabb hasselbackspotatis", stekta champinjoner och fetaostsallad

En väldigt tråkig bild som inte alls ger middagen rättvisa för detta var toppengott! Bearnaisen var helt överflödig dock så denna lämnades på tallriken. En klick gräddfil var precis perfekt till.

Schnitzel:
När jag panerar schnitzel så gör jag nästan alltid på samma sätt, med en enkel panering. Jag vänder köttet i ägg och sedan i en blandning av ströbröd, citronpeppar och salt. Ibland har jag även lite riven parmesan i men inte i fredags. Det panerade köttet steks sedan på medelhög värme tills det fått en fin gyllenbrun färg. Efter stekningen får köttet vila lite under folie innan servering.

Snabb hasselbackspotatis:
I fredags fick tillbehöret bli hasselbackspotatis som ju är såå himla gott men som alltid tar så himla lång tid. För att det skulle gå lite snabbare gjorde jag helt enkelt så att jag delade potatisarna mitt itu, på längden, så att varje potatis fick en platt botten. Sedan skar jag små skåror precis som vanligt. Visst, potatisarna blev ju  bara hälften så stora men dubbelt så många samt att det gick fort att baka i ugnen. Ett annat plus var ju att den godaste sidan på hasselbackspotatisen, som jag ju tycker botten är (den blir ju så knaprig och god), blev så mycket större! :-) 30 minuter tog dessa godingar och efter halva tiden fick de lite mer smör och även ströbröd på sig för att kunna bli extra knapriga.

Övriga tillbehör:

  • Champinjonerna stektes med lite salt och peppar samt att de toppades med lite hackad persilja presis innan servering.
  • Serverade även med en enklare sallad på 
    • finstrimlad isbergssallad 
    • finstrimlade sockerärtor 
    • hackad gurka 
    • tärnad fetaost 
    • skivad rödlök 
    • slätbladig persilja
    • krämig balsamvinäger
  • En klick gräddfil (strunta i bearnaisen då den bara känns flötig!)
  • En skiva citron att pressa över köttet (hade ingen hemma)

Toppengott! Det var längesedan jag åt panerad schnitzel men det är verkligen gott! Ett annat gott tillbehör är en tomatröra som jag gör ibland, hämtat från viktväktarna...den får det nog bli snart så håll utkik för den går inte av för hackor :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar