30 augusti 2012

Lövbiffsgryta med ris och farmorssallad



Kvällens middag var en favorit som alltid får mig att tänka på min mormor. Denna gryta bjöd hon nästan alltid på när vi kom och hälsade på, första kvällen. Jag får den dock aldrig lika god men det är väl så det ska vara...

  • ca. 400-500g Strimlat nötkött alt. älg, gärna lövbiff 
  • Smör att steka i
  • curry, ca. 2 tsk
  • Salt
  • 2st hackade lökar
  • ca. 3msk tomatpuré
  • ca. 3msk senap
  • 5dl matlagningsgrädde/ vispgrädde

Stek köttet i curry tills det fått färg. Tillsätt löken och salta lite. Häll i tomatpurén och senapen, rör runt och låt steka en liten stund. Häll sedan på grädden och låt grytan koka ihop. Servera med ris, som jag alltid kokar på DETTA vis, och en god sallad. Jag rekommenderar farmorssalladen till denna rätt, det är toppengott! 

Farmorssallad
Detta recept kommer från min farmor och som jag skrivit i tidigare inlägg kallas salladen av de flesta i min släkt för sommarsallad men jag säger farmorssallad :-)

Alla mått är på ett ungefär, smaka av och anpassa mängd efter eget tycke. 

Dressing:
  • 2 dl creme fraiche 
  • 2 msk kalvfond 
  • 1,5 msk ättiksprit 
  • 1 liten hackad lök 
  • hackad dill 
  • ev. salt och socker 

Grönsaker: 
isbergssallad, gurka, rädisor (behövs inte men kan vara gott) och tomater. 

Blanda ihop ingredienserna till dressingen och smaka av, tillsätt ev salt och lite socker men det brukar inte behövas. 

Skär sedan ner sallad, gurka och ev. rädisor. Var noga med att slunga isbergssalladen, annars blir hela salladen alldeles slaskig och inte alls god! Blanda ner dessa grönsaker med dressingen och toppa sedan salladen med skivade tomater! Jättegott till olika kötträtter och grillat men framför allt till lövbiffsgrytan, en klar favorit!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar