30 augusti 2012

Kotletter med sky, potatis, morötter och pressgurka


Denna rätt har jag gjort förut och även skrivit om förut. Så enkel, så enkel men väldigt god. Hederlig husmanskost! Detta kan säkerligen göras på olika sätt men jag gör såhär (på enklast möjliga vis):


Jag saltar och pepprar kotletterna varefter jag steker dem på ganska hög värme så att de får riktigt fin färg. Efter detta häller jag på vatten (mängd efter antal kotletter och önskad mängd sky). Detta låter jag sedan stå och koka en stund så att vattnet får reducera en aning. Jag smakar sedan av och tillsätter ev. köttbuljong/kalvfond och låter det koka upp igen. Till detta serverar jag kokt potatis (mjölig) och kokta morötter.... 


...och så Pressgurka:

Receptet är taget ur "Min kokbok"

  • 1 gurka 
  • 2msk socker 
  • 2msk ättiksprit 
  • 1dl vatten 
  • 2krm salt 
  • hackad persilja 

Egentligen ska gurkan skivas, saltas och pressas i 30 minuter, varefter man blandar ihop resterande ingredienser som sedan hälls över gurkan. Jag blandade dock ihop allt med en gång och det blev gott det med :)


Om ni känner igen beskrivningarna så är bägge recepten kopierade från tidigare inlägg :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar