19 maj 2012

Blåbärscheescake



Inspirerad av Pernilla Wahlgrens suupergoda pepparkakscheesecake gjorde jag igår denna, också supergoda, blåbärscheesecake:

Botten
  • 100g Digestive
  • 100g pepparkakor
  • 75g Lätta, smält
Fyllning
  • 300g Philadelphia light
  • 2 ägg
  • 1dl strösocker (jag tog mitt egna strösocker med vaniljstång i)
  • 1msk vaniljsocker
  • 2-3dl tinade blåbär
Topping
  • 3dl lätt creme fraiche
  • 1-2 msk strösocker (återigen tog jag mitt egna med vaniljstång i)
  • 1-2tsk vaniljsocker
  • rivet skal från 1st lime

  • blåbär och citronmeliss som garnering

Sätt ugnen på 175 grader varmluft. Krossa Digestive och pepparkakor till ett fint pulver, blanda ner smält Lätta och tryck sedan ut det i en ugnform så att det blir en fin botten. Vispa sedan samman Philadelphia, ägg, strösocker och vaniljsocker till en jämn smet, tillsätt sedan blåbären och rör om. Häll fyllningen i formen, ovanpå kexbotten och baka i ugnen i ca. 40 minuter tills den stelnat och fått fin färg. Tag ut den och låt den svalna. Vispa ihop creme fraichen med socker, vaniljsocker och limeskal. Bred ut denna topping på kakan och garnera sedan med blåbär och citronmeliss. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar