18 mars 2012

Minicupcakes x3

Jag är inte ett sånt himla stort fan av tårtor och då jag aldrig har bakat cupcakes förut blev jag sugen på att prova göra det till kalaset istället. Jag gillar att experimentera med smaker så därför hade jag en riktig pysseldag igår där det tillverkades tre olika smaker på cupcakes. Jag gjorde dem i miniformat för att man skulle orka att smaka på samtliga.

Jag hämtade mkt inspiration från Annelie som har bloggen imittkok.se. Hon är verkligen otroligt duktig och vilken konstnär! Har ni inte varit inne på hennes blogg så ta er en titt :)

Detta blev resultatet av mitt experimenterande:
  1. Chokladcupcakes med bitar av mörk choklad, fylld med kolasås av kondenserad mjölk, toppad med dumlefluff.
  2. Banan och chokladcupcakes med bitar av mjölkchoklad, toppad med nutella.
  3. Blåbärscupcakes med bitar av vit choklad, toppad med vitchoklad-frosting.

Muffinssmeterna:

Till de två översta gjorde jag samma grundsmet:

  • 100g mjukt margarin
  • 1,5dl socker
  • 1,5 msk vaniljsocker
  • 2 st ägg
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 msk kakao
Vispa smör och socker fluffigt. Tillsätt ett ägg i taget under omrörning, fortsätt att vispa tills det är riktigt fluffigt och fint. Blanda ihop de torra ingredienserna och sikta ner dem i smörblandningen. Vänd ner mjölblandningen försiktigt så att smeten behåller sin fluffighet :)



Jag gjorde dubbel sats och när smeten var klar såhär långt delade jag upp den i två skålar. I den ena blandade jag i hackad mörk choklad och i den andra mosad banan och hackad mjölkchoklad. Jag klickade upp dem i muffinsformarna och sedan in i ugnen på 200 grader varmluft, ca. 7-10 minuter men absolut inte för länge (!)....det är ju så gott när det blir lite kladdigt :) 
Av en sats smet blev det ca. 24 st minicupcakes och två normalstora.

Till blåbärsmuffinsen gjorde jag en snarlik smet fast utan kakao och med filmjölk:
  • 100g mjukt margarin
  • 1,5 dl socker
  • 1,5 msk vaniljsocker
  • 2 ägg
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 0,5 tsk salt
  • ca. 1 dl filmjölk
Vispa smör och socker fluffigt, tillsätt ett ägg i taget under omrörning och fortsätt vispa en stund. Blanda alla torra ingredienser och sikta ner dem i smeten. Vänd ner mjölblandningen försiktigt till du fått till en jämn smet. Tillsätt filmjölken och vänd ner den lika försiktigt. när smeten blivit jämn och fin vänder du ner hackad vit choklad så att den fördelas hyffsat jämt i smeten. tillsätt sedan blåbären och vänd ner dessa med så få "vändningar" som möjligt så att inte hela smeten blir blå :) Klicka upp i formarna och in i ugnen på 200 grader varmluft, ca. 7 minuter.
Av denna smet blev det ca. 24st i miniformat och 4st normalstora.

Fyllning:
Då jag hade så mkt choklad, frukt och bär i smeterna fyllde jag bara en muffinssort, choklad/mörka chokladbitar. Som fyllning i denna gjorde jag kolasås av kondenserad mjölk. En supergod kolasås som smakar precis som en typ av fudge min farmor alltid gjorde. Jag har gjort den några gånger förut och det är så himla lätt även om det ju tar lite tid.

Hur gör man då?? Jo, du köper en burk med kondenserad mjölk, brukar finnas på hyllan där du också hittar många utländska varor, kallas den kontinentalhyllan tro? Jaja, i vilket fall som helst... Du tar sedan av etiketten på burken och lägger den i en kastrull med vatten. Burken får sedan koka i ca. 3 timmar....
...ta sedan ur den ur kastrullen och låt den svalna litegrann. När du sedan öppnar burken har du en fin krämig kolasås. Har inte provat men jag antar att den blir lite mer "rinnig" om du kokar den lite kortare tid. Jag ville ju dock ha den ganska tjock och krämig. 
Jag gröpte sedan ur chokladmuffinsen och klickade i lite kolasås.....mmmmm :)

Frosting/topping:
1. Efter ett recept på imittkok.se gjorde jag dumlefluff och toppade choklad/kolamuffinsen.
  • 3dl vispgrädde
  • 180g dumlekolor (blir 4 st kolor kvar av en påse)
Värm grädden så att den precis ska till att börja koka. Rör ner hackade dumlekolor och rör om tills de löst sig helt. Låt detta sedan stå och kallna över natten. Vispa sedan grädden fuffigt och använd som topping eller fyllning i tårta. Jag klickade på litegrann på muffinsen och garnerade med ett hallon och en kvist citronmeliss.


2. Banan/chokladmuffinsen toppade jag med lite nutella, chokladlinser och riven vit choklad.

3. Muffinsen med blåbär/vit choklad toppades med vit choklad-frosting, även här kommer receptet från imittkok.se :

  • 1 del smält vit choklad
  • 1 del philadelphia
Tillsätt philadelphian i chokladen och vispa med elvisp tills det blivit lite fluffigt/krämigt. Jag toppade dessa med ett hallon och rivet citronskal.

Personligen tyckte jag att dumlefluffen blev lite väl söt för min smak. Älskar dumle och hade skyhöga förväntningar (var kanske därför jag blev besviken). Samtidigt kan det bara ha blivit för mkt med både kolasås som fyllning och dumlefluff ovanpå. sedan tyckte jag att själva muffinsen blev en anings torr så nästa gång tror jag att jag vänder ner lite smält choklad i smeten också. Verkar dock bara som att det var jag som tokdissade dessa cupcakes så prova dem ni så får vi se vad ni tycker! :)

Efter omröstning av samtliga gäster verkar det ändå som att banan/choklad/nutella och blåvär/vit choklad fick dela på förstapriset igår. De blev verkligen kanoners!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar