2 mars 2012

Limemarinerad torsk med ingefära


Dagens middag var supergod och väldigt lätt att göra! Receptet är hämtat från tidningen Må bra mat:

Ingredienser (2portioner)
2 bitar torskfile (á 150g)
rivet skal från 1 lime
1+1/2 msk pressad lime
300g potatis
100 sockerärtor
salt och peppar
1/2+1 msk olivolja
8 körsbärstomater
8 svarta oliver
1 tsk riven ingefära
1/2 msk ljus soja

Blanda limeskalet med 1 msk limejuice, vänd runt fisken i blandningen. Koka potatisen och förväll sockerärtorna lätt. Salta, peppra och stek fisken i 1/2 msk olja ca. 3 minuter på varje sida. Lägg ner tomater och oliver mot slutet. Blanda 1msk olja med 1/2 msk limejuice, ingefära och soja. fördela potatis, ärtor, tomater och oliverpå 2 tallrikar, lägg fisken ovanpå och ringla över lime/ingefärsdressingen.

Jag gjorde dock några små ändringar som att använda mer grönsaker överlag (som ni ser på bilden). Istället för sockerärtor använde jag sugersnaps då jag tycker att de blir godare och mer krispiga när de förvälls. Jag använde bitar av fryst torkfilé (men den var självklart tinad) och stekte dessa i smör- och rapsolja, vilket funkade finemang! Tomaterna och oliverna lät jag ligga i pannan ytterst lite då jag ville behålla lite spännst i tomaterna samt att jag gjorde dubbel sats lime/ingefärsdressing och i denna använde jag vanlig mörk soja. 

Det blev verkligen kanon, vilket bra recept! Perfekt bjudmat också! Detta kommer definitivt göra igen :)

Har haft en härlig fredag med fokus på välmående :) Mycket skratt och positiva saker på jobbet. Härligt väder och en kort Skövdetripp som resulterade i en ny tröja och örhängen från H&M. Stavgång, god mat och lite "hemmaspa"-behandlingar. Vad mer kan man begära!

Hoppas ni haft en skön dag <3

1 kommentar:

  1. Visst hade vi det roligt idag!
    Jag har det bästa arbetskamraterna man kan önska sig! Ha en fortsatt trevlig helg :)

    SvaraRadera