26 februari 2012

Meny, vecka 9 och hemmagjorda hamburgare



Meny, Vecka 9

Måndag
Hokifilé med creme fraiche-täcke, potatis och morötter

Tisdag
Tomatsoppa med olika topping och minibaguetter

Onsdag
Currykycklinggryta med jasminris och melonsallad

Torsdag
Hemmagjordaköttbullar, potatis, sås och morötter

Fredag
Limemarinerad fisk med ingefära, potatis och frästa grönsaker

Lördag
Revbenspjäll med ingefärsglaze och coleslaw

Söndag
Pasta med ost- och vitlökssås, lufttorkad skinka och broccoli


Jaa, det var veckans meny. Kollar alltid i reklambladen innan jag skriver menyn så att jag kan ta tillvara på de erbjudandena som finns och detta blev resultatet. Ser speciellt fram emot revbensspjällen faktiskt,  ska prova att göra en glaze från Leilas "Guldkant på vardagen". Currykycklinggrytan är en annan favorit som ni måste prova framöver, supergod till både ris och pasta! Recepten kommer ju, som vanlig, under veckan.

Idag har det annars varit en skön söndag, har varit ute och gått mkt och bara njutit av solen och att promenera på torra gator :) En stund framför tv:n med en bulle och kopp kaffe, en stund på spikmattan och sedan middag och mys med sambon framför svt-play och "Game of thrones" samt "Så ska det låta" med Galenskaparna. Ja, en lugn och mysig dag.

Middagen idag var hemmagjorda hamburgare, som jag dessvärre inte har något kort på då det enda jag tog mer såg ut som att det visade något som blivit överkört längs med vägen :-/ ...men gott var det!

Såhär gör jag:

3-4 hamburgare:
  • 300-400 g nötfärs (jag tog älgfärs)
  • 1-1,5 msk Mexikansk grill- och stekkrydda.
  • 1 msk Liquid smoke, Hickory
  • salt och peppar
  • 1 ägg
Kryddan och essensen är köpta på
Krydderikrokus i Adelöv
Tillbehör:
  • smältostskivor
  • grova hamburgerbröd som du sätter in med de skurna sidorna uppåt i ugnen på grilleffekt i någon minut tills bröden fått fin färg
  • creme fraiche med riven vitlök och sambal oelek (blanda i efter smak)
  • salsasås
  • sallad, rå lök, skivad gurka, tomater, alfaalfa-groddar
  • aromat
  • hemmagjorda pommes/klyftpotatis
Blanda ingredienserna till burgarna och låt färsen stå till sig en stund i kylen. Forma sedan hamburgare och lägg på en ugnsform. Tillaga hamburgarna i 200 grader tills de börjar bli färdiga. Ta ut dem och stek på dem så att det får en fin yta och blir helt färdiga. Ställ av stekpannan från plattan och lägg en smältostskiva på varje burgare. Värm brödet och fyll med valfria tillbehör, ovan kan ni se vad jag brukar ha till.

Anledningen till att jag steker burgarna i ugnen först är att jag tycker att det är lättare att få bra form på dem då. Samtidigt vill jag fortfarande åt den stekta ytan, vilket jag då får till precis innan serveringen. På sommaren grillas burgarna såklart! :)

Hoppas du har haft en fin helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar