15 februari 2012

Enkelt sätt att koka ris!

...preppar inför middagen med att fixa riset till tonfiskgratängen. Jasminris blir det idag! 

När jag kokar ris gör jag det alltid i lergryta/romargryta i ugnen eller mikron. Är så himla smidigt och riset blir alltid perfekt :)

Såhär gör du:
  • Mät upp rätt mängd ris i en sil och skölj noga. (I min lergryta får det som mest plats ca. 4dl okokt ris.)
  • Häll riset i lergrytan och fyll på med tre gånger så mkt vatten. På grund av mängden vatten lägger jag heller inte lergrytan i blöt innan, kanske är helt fel men det har aldrig behövts iaf. 
  • Salta.
  • Sätt på locket och ställ in den längst ner i en kall ugn. Sätt sedan på ugnen på 225 grader och låt riset stå där i 1 timma.
  • Klart att servera! :)
I mikron gör du samma sak men då tar det bara 20 minuter, ska kolla upp hur hög effekt men jag tror faktiskt att det brukar vara full effekt. Var dock noga med att kolla så att mikron är tillräckligt stor för lergrytan, min är nämligen inte det och då får man gott vänta den där timman i ugnen...men det är såå värt det! (om man inte har en riskokare förstås!)

För er nyfikna så blir det antagligen ingen operation idag så vi får väl se om jag blir gräsänka hela helgen med :-/
 
Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar